Van 230 naar 12 volt
De elektrische installatie aan boord is voor veel schippers in de pleziervaart vaak onbekend terrein. Dat geldt vaak ook voor makelaars of keurmeesters. Bij de aanschaf van een boot lijkt de boordinstallatie meestal in orde, waardoor er vaak minimale aandacht aan wordt besteed. Een blik op bijvoorbeeld nieuwe accu’s geeft al snel een veilig gevoel. Toch zijn de meeste 12 volt installaties niet goed zichtbaar en vaak weggewerkt achter een paneel of schot. Dit geldt eveneens voor de walstroomaansluiting. Ik zie regelmatig dat de 230 volt installatie niet is voorzien is van een aardlekschakelaar.

Veiligheid aan boord
Vooral bij tweedehands schepen zie ik vaak dat er door de jaren heen van alles is aangesloten. Aftakkingen, doorgeroeste kroonstenen, loshangende bedrading en een wirwar aan draden. Het gevaar van een 12 volt gelijkspanningsinstallatie is groot: bij kortsluiting kan de stroom oplopen tot wel 800 Ampère, waardoor er brand kan ontstaan.


Storing aan boord
Kroonstenen die verroest zijn geven corrosie door aan de bedrading. Het koperdraad wordt dan vaak zwart en deels verkoold. Daardoor kunnen storingen optreden en in sommige gevallen smelt de bedrading zelfs. Het is dan ook belangrijk dat de 12 volt installatie voldoet aan de brandveiligheidsnormen. Twijfelt u aan de veiligheid van de installatie, of ervaart u een storing die u zelf niet kunt verhelpen, dan kunt u contact met mij opnemen. Wanneer ik aan boord ben, controleer ik altijd de volledige installatie, inclusief de 230 volt installatie.




